Nieuwsberichten

Week van de diëtist 2022

De week van de diëtist gaat dit jaar door van 14 tot 20 maart en staat in het teken van ‘sport en voeding’.

In 2022 willen de diëtisten meer aandacht bij het publiek creëren rond het feit dat :

  • Voeding en sport/beweging de twee grote pijlers vormen in de begeleiding naar een gezonde leefstijl, waarbij de diëtist een cruciale rol speelt ;
  • Het belang van voeding bij sporten beter op elkaar is afgestemd om de prestatie te bevorderen ;
  • Onze eetgewoonten en algemene leefstijl, de kwaliteit en snelheid van revalidatie/herstel beïnvloeden ;
  • Onze eetgewoonten invloed hebben op de mate waarin blessures voorkomen en voorkomen kunnen worden ;
  • Multidisciplinair werken uiterst belangrijk blijft.

 

Vind een diëtist in de buurt via www.dietistenschelde-rupel.be

 

Wist je dat? 

Wist je dat …

… een groot deel van de bevolking geconfronteerd wordt met gewichtstoename sinds het begin van de coronapandemie. Zo meldde Sciensano een verdubbeling van het aantal personen die meer dan 8u/dag zittend doorbrengen. In 2021 rapporteert 42% van de volwassenen te zijn aangekomen in het afgelopen jaar. Die groep geeft ook toe minder te bewegen en meer te snacken tussendoor. Door het sluiten van de scholen is ook het aantal kinderen met overgewicht toegenomen.

Quarantainemaatregelen, thuiswerken, sluiting van sportcentra, stress, werkonzekerheid, slapeloze nachten, gebrek aan beweging maar ook de gestegen populariteit van bakken en kokkerellen liggen aan de basis van het overgewicht.

Nu we weer rechtkrabbelen en de draad van ons ‘normale’ leven kunnen oppikken, willen we ook zo snel mogelijk van dat overtollige gewicht af.

Aarzel niet om tijdig raad te vragen aan een erkende diëtist uit de buurt (www.dietistenschelde-rupel.be).

 De volgende tips kunnen je al verder helpen :

  • Breng regelmaat in je leven.
  • Maak iedere dag een stevige wandeling van een half uur.
  • Plan extra beweegmomenten (fietstochtje, zwemmen, …) een week vooraf in je agenda.
  • Eet op vaste tijdstippen.
  • Zorg voor gezonde tussendoortjes zoals fruit, groenten uit het vuistje of een melkproduct.
  • Drink voldoende water. Water is een goede dorstlesser.
  • Ga op tijd naar bed en slaap voldoende.
  • Onderhoud sociale contacten, desnoods online.
  • Las voldoende ontspannende activiteiten in.
  • Zoek een manier om met stress en verdriet om te gaan, deel het met je vertrouwenspersoon en/of praat er over met je huisarts en/of psycholoog.

 

Bron : Bodytalk (Knack) – juni 2021 (voor u samengevat en bijgewerkt door L. Vierendeels – diëtiste ’t Cauter Puurs – Sint-Amands)

Week van de diëtist 2021

Naar jaarlijkse gewoonte zetten we deze maand de diëtisten in de kijker. Het thema tijdens de week van de diëtist, 15 – 19/03/2021, staat in het teken van ondervoeding dat zowel een oorzaak als een gevolg kan zijn van complicaties, ziekten en problematieken. Kauw- en slikproblemen, eetstoornissen, afname van geur- en smaak na Covid-19 besmetting of kanker, ziekte van Parkinson, dementie, …werken ondervoeding in de hand met grote gevolgen voor een verzwakte immuniteit, sarcopenie, intensievere ziekenhuisopname, botontkalking, tekort aan essentiële voedingsstoffen, … . Maar ook zwaarlijvige mensen kunnen ondervoed zijn. Dit wijst op het belang van een goede screening naar dit probleem. Erkende diëtisten spelen een belangrijke rol in de preventie als in de behandeling van ondervoeding, ook in de ambulante zorg (= eerstelijnszorg). De strijd tegen ondervoeding vereist vaak een multidisciplinaire aanpak gaande van de (huis)arts, de (thuis)verpleegkundige, de logopedist, de ergotherapeut/kinesist, de mantelzorger tot de diëtist. Sensibilisatie rond het belang van (gezonde) voeding bij ziekte en/of herstel blijft onontbeerlijk.

Vind een lokale diëtist via volgende link.

 

 

Dag van de zorg 

Ook dit jaar is er een feestdag voor de mensen in de zorg. Met de campagne ‘ik hou van u’ brengt de organisatie een ode aan iedereen die zorgt. Zowel de professionele zorgverleners als de vrijwilligers en de mantelzorgers krijgen alle aandacht die ze verdienen. Meer info vind je op www.dagvandezorg.be. Deel deze boodschap op social media via #ikhouvanu en #dagvandezorg.

De diëtist

Een diëtist is een erkende paramedicus gespecialiseerd in wetenschappelijk onderbouwd advies, begeleiding en behandeling van zieke en/of gezonde baby’s, kinderen, jongeren, volwassenen, senioren, (top)sporters en zwangere vrouwen met een specifieke zorgvraag in medische diëtetiek en algemeen voedings- en leefstijladvies. Voor raadgevingen over voeding en diëtetiek bij ziekte is een verwijsbrief en/of voorschrift van je huisarts en/of specialist nodig. Het voordeel hiervan is dat je diëtist je arts mee op de hoogte kan houden van de besproken therapie en/of adviezen.

Voor algemeen voedingsadvies is geen voorschrift van je huisarts nodig.

De meeste mutualiteiten voorzien een gedeeltelijke tegemoetkoming op voedings- en dieetadvies. Informeer u bij uw mutualiteit.

Diëtisten kunnen zowel een zelfstandige praktijk hebben (1elijnszorgverleners) als in loondienst werken zoals in ziekenhuizen (2e lijnszorgverleners), woon- en zorgcentra, voorzieningen voor personen met een handicap als ook in voedingsmiddelen- en cateringbedrijven.

 Voor meer info over de diëtist, surf naar www.vbvd.be

 

 

 

Wereld kankerdag 4 februari 2021

De Wereld Kanker Dag wordt jaarlijks gehouden op 4 februari. Het is een internationale bewustwordingsdag waarop mensen in de hele wereld stilstaan bij de ziekte kanker. Ook in 2021 is de aandacht heel belangrijk omdat corona mensen met kanker extra treft. 

Wist je dat …

… het ontstaan van kanker een lang en ingewikkeld proces is waarbij verschillende factoren een rol spelen. Niet alleen voeding en leefstijl, maar ook erfelijkheid en infectieziekten zijn risicofactoren voor kanker. Uit onderzoek blijkt dat een gezonde voeding en leefstijl na kanker belangrijk kan zijn om de kans te verkleinen opnieuw kanker te krijgen.

Word je op dit moment behandeld voor kanker ? Vraag dan deskundig advies aan je behandelende arts en/of gespecialiseerde diëtist. Dit geldt ook wanneer je van kanker bent hersteld maar ook door de behandeling moeite hebt om bepaalde voeding te eten of erg bent afgevallen.

Het opvolgen van onderstaande aanbevelingen is het beste wat je kan doen, tenzij een arts anders heeft geadviseerd. De aanbevelingen verlagen tevens het risico op andere aandoeningen als hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas.

  • Behoud een gezond gewicht : De Body Mass Index (BMI) geeft aan of je een gezond gewicht hebt in verhouding tot je lichaamslengte. Een gezonde BMI ligt tussen de 18 – 25. Hoe lager je BMI binnen deze gezonde waarden ligt, hoe beter. Deze BMI is minder geschikt voor senioren, topsporters, zwangere vrouwen en kinderen (< 18 jaar). Bereken je BMI (link).
  • Blijf actief. Door regelmatig te bewegen, blijft je conditie op peil. Een goede conditie kan je helpen sneller te herstellen van de behandeling en verbetert de kwaliteit van leven. Maak van lichaamsbeweging een onderdeel van je dagelijks leven, wandel regelmatig, pak vaker de fiets en sta regelmatig op als je zittende werkzaamheden hebt.
  • Eet gezond. Gezonde voeding zoals groente, fruit, volkorenproducten en peulvruchten (kikkererwten, linzen, sojabonen, …) helpen je op een gezond gewicht te blijven. Ook draagt dit soort voeding bij aan een gezonde spijsvertering en een goed immuunsysteem. Matig het gebruik van toegevoegde suikers (klontje suiker in koffie of thee, uit gebak, taart, frisdranken, …) en verzadigde vetzuren (melkerijboter, vet vlees, snacks, …).
  • Draag zorg voor je mentaal welzijn. Een goede communicatie is cruciaal als je met kanker te maken krijgt. Praten over je gevoelens is een eerste en noodzakelijke stap om het hoofd te bieden aan de problemen waar jij en je omgeving mee te maken krijgt. Durf gerust beroep doen op een psycholoog voor mentale hulp. Jij staat hier immers niet alleen voor !

Voor u samengevat door L. Vierendeels (diëtiste Puurs – Sint-Amands).

Bron : Nieuwsbrief voor professionals Wereld Kanker Onderzoek Fonds (januari 2021), www.kanker.be